Årsmöte och aktivitetsdag den 13 mars 2010

I lördags, den 13 mars, höll Skogsträdgårdens vänner sitt årsmöte. En ny styrelse valdes och det diskuterades hur arbetet med att utveckla skogsträdgården fungerat i arbetsgrupperna. Tack alla ni som kom! Det var en solig dag vilket inspirerade oss att ta tag i årets första aktivitetsdag. Trots att Skogsträdgården var gömd under ett tjockt snötäcke fanns det många uppgifter för oss alla.

Öland Skogsträdgården Enskifteshagen 013

För att porten överhuvudtaget skulle öppnas och stängas ordentligt behövdes en snöröjningsinsats.

Öland Skogsträdgården Enskifteshagen 018

Inne i trädgården upptäcktes svåra gnagskador på ca fem träd. Det var tydligt att kaninerna eller hararna är extra förtjusta i träd från Rosaceae familjen. I det här fallet var det främst äppelträd och hagtorn som råkat särskilt illa ut. Lite kambium fanns kvar vilket gör att träden har en möjlighet att skapa kallus som växer över skadan.

Öland Skogsträdgården Enskifteshagen 017

För att skydda träden från uttorkning gjordes en insats att lägga om de skadade ytorna med fuktig torv och ett plastförband. Ett snöre höll bandaget på plats. Om några veckor när knopparna sväller och bladen börjar utvecklas kommer det att synas vilka träd som överlevt skadorna.

Öland Skogsträdgården Enskifteshagen 016

Trädskydd sattes upp på många träd som var i riskzonen eftersom ingen vet om den ovälkomna gästen fanns kvar inom staketets gränser.

Öland Skogsträdgården Enskifteshagen 021

De träd som inte skyddades med trädskydd penslades med blodmjöl utblandat med vatten. Det verkar avskräckande på gnagare med vegetariska preferenser.

Öland Skogsträdgården Enskifteshagen 024

Som en påminnelse om våren hittade vi fågelbon i skogsträdgården som bara väntar på nya gäster. Förhoppningsvis hittar gnagarna andra smakliga träd utanför staketet som nu är förstärkt och fler fåglar flyttar in.

Solskens hälsningar Tora